Vaihtelin 208:iin jo talvirenkaat alle viikonloppuna, vaikka kelien puolesta ei ole kyllä tarvetta ollut. Tiedä sitten johtuuko tuosta Michelinin Energy Saver+:n suuremmasta kosketuspinnasta tiehen - verrattuna mihin? - vai jostain muusta, mutta kuluminen on kovaa.
Renkaat ovat auton ensiasennusrenkaat ja kolme vuotta vanhat, mutta koko autolla on ajettu vain 23 000 km ja siitäkin lähes puolet talvirenkailla. Tonnin painoinen auto ja pieni vapari bensakone, niin kaasua polkemallakaan ei tuossa se rengas kulu ja kuljettajan ajotapakin on sellainen, ettei aiemmin ole pahasti rengas kulunut. Juniorin 406:ssa oli sama ongelma ja ajattelin, että vika on kuljettajassa. Varmaan olikin kun ES+:t kesti kokonaiset 8 000 km ja olivat sillä ajomäärällä sakkorajan tuntumassa. Nyt niillä on ajettu noin 14-15 000 km ja eturenkaissa oli kuvion syvyys 5,2 mm ja takana 6,0 mm. On muuten ihan varman että jos tähän tarvitsee uudet kesärenkaat hankkia ennen auton vaihtoa, ei niiden merkki tule olemaan Michelin.
Talvirenkaiden vaihto oli sellainen seitsemän minuutin tiivistahtinen rutistus. Sen verran jäykkä tuo 208:n kori, että auton koko kylki nousee etummaisesta nostopisteestä nostamalla ja yhdellä tunkkauksella vaihtuu etu- ja takarenkaat. Alta siis lähti edellä mainitus Energy Saver+:t , koossa 195/55R16 vaihtui Hakkapeliitta 7:aan, kokoa 185/65R15 eli donitsit on alla. Täyttävät tehtävänsä ja noilla ajelee nurkissa oikein hyvin.
Oli muuten hyvin pysynyt paineet talvirenkaissa, kun olivat kesäsäilössä autotallin nurkassa. Paineet oli jokaisesa renkaassa 2,3 bar, kun niiden pitäisi olla 2,4 bar. Aika hyvin, kun ne on melko varmasti tarkistettu viimeksi vuosi sitten.