maanantai 31. elokuuta 2015



Rekisterikilven valojen jälkeen oli aika käydä etuovien kellertävien maavalojen ja takakontin valon kimppuun. Ensinnäkin niihin piti saada valkoisempaa valoa ja toisekseen jos vielä saisi lisää valotehoakin.

Jälleen kerran eBaysta löytyi sopivan tuntuinen polttimon korvike, tällä kertaa neljällä ledillä. En tiedä tarvitsisiko näiden olla Canbus-ledejä, mutta varmuuden vuoksi näillä mennään, eikä tuo nyt aikaan hinnasta posketonta tehnyt vaikka Canbus-mallia onkin. Tämän kertaiselle päivitykselle tulee hintaa noi 1,75 €, sisältäen ledit takakonttiin ja molempiin etuoviin.

Lähtökohta on taas se W5W- eli T10-kantaisen hehkulankapolttimon kelmeän keltainen valo värilämpötilaltaan n. 2700K  ja muutoksen jälkeen ollaan värilämpötilassa 6000K ja valoa on reilusti enemmän. Siispä uudet polttimot ovat taas tuollaiset piirilevyn kappaleet, joissa siis kantakin on vain piirilevyä. Tällä kertaa polttimo on vähän levämpi kuin kanta ja asennusvaiheessa huomasin, että pikkaisen meinaa ahdistaa, mutta paikalleen menee. Toisin kuin rekisterikilven valoille tulleissa polttimoissa, näissä nyt käytetyissä on ledit vain yhdellä pinnalla, kaksi vierekkäin, kaksi peräkkäin. Kääntöpuolella on kaksi vastusta ja ilmeisesti kaksi transistoria ja siinä kaikki.

Ylhäällä: ovien/takakontin valaisin 5W hehkulankapolttimolla
Alhaalla: sama valaisin 4 x 5050 SMD LED-polttimolla
Asennus sujuu jo vanhalla rutiinilla ja tällaisen päivityksen tekemisessä ei mene paria minuuttia pidempään. Valoa tulee enemmän ja sen väri on mukavampi, joskin ehkä aavistuksen tarpeettoman kylmä ja joku 4500K olisi parempi. Värien toisto ehkä jonkin verran heikkenee, mikä on tavallista ledeille ja etenkin halvoille sellaisille.

Otetaan vielä vertailu rekisterikilven valoissa käytettyyn led-polttimoon, niin nähdään paljonko tästä tuli parempi.

Ylhäällä: rekisterikilven 2x3 5050 SMD LED-polttimo
Alhaalla: sama valaisin 4 x 5050 SMD LED-polttimolla
Ehdottomasti parempi vaihtoehto näihin kohteisiin, joskin takakonttiin kaipaan enemmän valoa ja haussa on jo uutta polttimoa sinne. Myös takaovissa olisi kiva olla maavalot, mutta tässä varustelussa niitä ei ole asennettu. Asentaminen ei olisi suuri homma, kun saisi ensin jotenkin selvitettyä, että tuleeko sinne sähköjohdot valmiiksi vai ei.

torstai 13. elokuuta 2015



Joskus sitä tuntee itsensä todella tyhmäksi ja tämä oli kyllä sellainen tilanne, kun tajusin tai oikeammin muistin, että renkaan kyljessähän on jenkkimarkkinoita varten merkinnät sen kulumis-, pito- ja lämpötilaluokista. Siis treadwear-indeksihän kertoo miten hyvin rengas kestää kulutusta. Mitä pienempi luku, sen huonompi kulutuskesto, joskin yleensä sitten vastaavasti parempi pito. Pidosta kertoo myös traction-luokitus ja nopeuskestosta temperature-luokitus.

Ovat kehuneet Goodyear EfficientGrip ja EfficientGrip Performance -renkaita kulutusta kestäviksi. Vertailun vuoksi niillä on treadwear-indeksi 340, kun minulla autossani olevissa Eagle F1 Assymmetric 2 -renkaissa tuo arvo on 240.  Mitä tuosta sitten voi päätellä muuta kuin että sama valmistaja ja noin paljon eroa eli valmistajan mielestä nuo Eagle F1 A2:t kestävät varsin merkittävästi huonommin kuin kuin EfficientGripit.

Treadwear-indeksiä on arvosteltu siitä, että valmistajat kikkailevat sillä, eikä eri valmistajien renkaita voi verrata keskenään sen arvon perusteella. Kaikkien väitteiden mukaan ei voi verrata edes saman valmistajan renkaita keskenään. Jotain suuntaa se kuitenkin antaa. NHTSA eli jenkkien Trafi pitää listaa sikäläisillä markkinoilla olevista renkaista ja niiden treadwear, traction ja temperature -arvoista.  Valitettavasti vastaavaa listaa ei ole EU:ssa myytävistä renkaista, eihän tosin EU:n viranomaisia tuollainen pikkuseikka kuin kuluminen edes kiinnosta.

Edellisen rengaspäivityksen jälkeen eli tasan kolmessa kuukaudessa on tullut noin 2800 km ajettua, siihen kun mittasin eturenkaiden kuvion syvyyden viimeksi. Eroa edelliseen mittaukseen oli 0,3 mm. Tuohan olisi jopa ihan kohtuullista, tosin onhan asfaltitkin tasoittuneet ja viimeaikoina on saanut aika paljon ajella aivan uudella asfaltilla. Sillä on väistämättä vaikutus renkaiden kulumiseen. Henkisesti olen kuitenkin valmistautunut siihen, että ensi kaudelle ostetaan uudet renkaat, nämä on siihen mennessä nähty.

tiistai 11. elokuuta 2015



Tämä on kyllä jo vanhempi modaus, mutta kun aihe nousi taas eräällä autofoorumilla keskusteluun, niin päätin tästäkin tähän blogiin kirjoittaa. Hyvin tyypillisiä rekisterikilven valon LED-muunnoksia ovat sellaiset, joissa vaihdetaan koko valaisin yksikkö. Sikäli kun uusi valaisinyksikkö ei ole OEM-valmiste, vaan kiinalainen tarvikevalaisin, niin se tyypillisesti on myös aivan liian kirkas.

Ehkä yleisin syy rekisterikilven valon LED-muunnokselle on valon värin vaihtaminen hehkulampun kellertävästä valosta valkoiseen, ehkä jopa hieman sinertävään valoon. Näin itsellänikin eli kaikkihan lähti siitä, että autossa on useampia polttimoita, joiden valkoinen väri on kovin keltainen verrattuna xenon-valoihin. Takana olevia valoja ei tietenkään pääse suoraan vertaamaan, mutta siitä huolimatta tuntui siltä, että nyt on saatava jotain valkoisempaa tilalle.

Siispä tutkimaan onko tässäkin Peugeotissa, rekisterikilven valo toteutettu W5W-hehkulankapolttimolla ja näinhän se osoittautui olevan. Seuraavaksi otettiin ohittamaton ostospaikka selaimeen eli ebay.com selaimen osoiteriville ja haku päälle. Olin nähnyt kuvia parista Peugeotista, joissa oli koko LED-yksikkö vaihettu ja ajattelin, että haluan vähemmän kirkkaat valot, mutta myös edullisemman muunnoksen. Yksi tärkeä ominaisuus olisi toki myös CAN-väyläyhteensopivuus, sillä en haluaisi alkaa mitään vastuksia virittelemään rinnalle, enkä toisaalta ala kuuntelemaan piippauksia ja katselemaan virheilmoituksia mittaristossa.

Tuolla Peugeotin rekisterikilven valossa polttimo on vaakatasossa poikittain eli sinne käytännössä riittäisi LED-polttimo, jossa on LEDit osoittavat vain yhteen suuntaan sivulle. Ensimmäiset sopivalta vaikuttavat olivat kuitenkin sellaiset, joissa on 6 kpl 5050 SMD LEDejä jaettuna siten, että niitä on 3 + 3 kpl toisiinsa nähden vastakkaisilla puolilla (ks. jutun aloituskuva). Hinta ei kuitenkaan ollut paha eli eurolla sai kaksi kappaletta ja postit maksoivat päälle 35 snt. Päätin laittaa tilaukseen ja kokeilla miten toimii.

Ylhäällä: rekisterikilven valo 5W hehkulankapolttimolla
Alhaalla: rekisterikilven valo 2x3 5050 SMD LED-polttimolla
Värisävy parani huomattavasti, kellertävän valon muuttuessa selkeästi valkoiseksi. Valon paikka valaisimessa muuttui hieman lähemmäs toista päätyä, kun se alkuperäisellä polttimolla on melkein keskellä. Tähän vaikuttaa LED-polttimon pituus ja kannan ja ensimmäisen LEDin välissä oleva CANBUS-esivastus ja sen vielä tila. Joka tapauksessa ratkaisu vaikuttaa hyvältä ja on aika testata sitä asennettuna autoon.


Myös autoon paikalleen asennettuna ratkaisu vaikuttaa oikein hyvältä. Entiset selvästi kellertävät rekisterikilven valot ovat muuttuneet valkoisiksi, mutta valon määrä on suunnilleen sama. Näin muunnoksesta ei synny liikaa tuning-fiilistä. Sellaisia autoja näkee liikenteessä aivan tarpeeksi liikaa, joissa rekisterikilven valot toimivat yhtäaikaa myös peruutusvaloina ja katuvaloina.

maanantai 3. elokuuta 2015


Pientä puhdetta riitti vielä LEDien kanssa, kun yksi noista Kiinasta ostetuista ledeistä irtosi kannastaan, kun tuon sekventiaalivilkun prototyypin kanssa pelasin ja lamppua tuli asennettua ja poistettua kannasta varmaan toista kymmentä kertaa. Kiinalainen kauppias hoiti kuitenkin homman ja laittoi takuuseen kaksi uutta polttimoa kirjattuna kirjeenä, joten noin viikon odotus riitti. Sen aika polttimon virkaa teki kuitenkin PY21W-hehkulankapolttimo.

Samalla puuhatessa tuli myös laitettua yksi vasemman sisälokasuojan etupuolikkaan kiinnitysnasta paikalleen. En tiedä kuinka kauan se on sieltä puuttunut, mutta sen verran oli kurainen lokari päälipuolelta, että piti ottaa se kokonaan irti ja puhdistaa. Merkkiliikkeestä maksutta saamani nasta ei kyllä ollut oikeaa kokoa. Ainakin se nastan lautanen oli liian pieni, eikä tainnut pituuskaan olla riittävä. Sinne se nyt kuitenkin meni ja aika näyttää kauanko kestää siellä vaiko ollenkaan.

Tuli myös samalla tarkistettua rengaspaineet (2,55 bar) ja lisättyä vähän eturenkaisiin, jotta ollaan tavoitepaineissa, 2,65 bar:ssa. Mittasin myös kulutuspinnan, joka oli keskellä rengasta varsin tarkkaan 5,0 mm. Edelleen ulkosyrjä on kuluneempi, mutta mihin se siitä kesken kaiken muuttuisikaan. Pääasia, ettei hirveästi ole kulunut lisää. Noin 6000 km:n matkalla on eturenkaiden pinta kulunut 1,4 mm. Alkaisiko tuo kuluminen nyt asettua, kun renkaat lähenevät käyttöikänsä loppua.

Vanteet pitäisi vielä putsata, kun tuota jarrupölyä tulee aivan hirvittävästi. Kun muuten kuitenkin toimivat, eivätkä vingu, niin en ole katsonut aiheelliseksi lähteä kokeilemaan toisenlaisia paloja.

sunnuntai 2. elokuuta 2015



Katselin jo kauan sitten jostain Youtube-videosta kuinka Mustangin takavilkku oli tuunattu toimimaan sekventiaalivilkkuna ja kovasti kiinnosti itseäni jo silloin. Jossain uudessa Audissa näin myös vastaavan, mutta jopa siistimmän toteutuksen takavilkussa, kun LED-nauhassa sytytetään ledi kerrallaan ja lopuksi kaikki sammuvat kerralla. Sitten tuli Peugeot 308 GT, jonka etuvilkku toimii samalla tavalla ja siitä se sitten kypsyi päätös, että omaan autoon pitää saada tuollainen myös.

Peugeot 508:n etu- ja takavilkuissa on PY21W-hehkulankapoltin, jossa BAU15S-kanta ja oranssi lasi. Taakse sekventiaalivilkun virittely ilman umpion purkamista ja suurempaa modausta osoittautui heti mahdottomaksi, joten ryhdyin tarkastelemaan etuvilkkua. Se on sijoitettu samaan valoyksikköön sumuvalon kanssa ja vilkun vieressä ja sumuvalon nurkassa on P13W-polttimolla toteutettu huomiovalo, joka kuitenkin xenon-valollisessa autossa seisoo käyttämättömänä. Ajatus oli kokeilla voisiko myös tähän laittaa keltaisen polttimon ja viivästää sen syttymistä sen verran, että yhdessä alkuperäisen vilkun kanssa syntyisi sekventiaalivilkkutoiminto.

LED-huomiovalo sumavaloyksikössä
Tiesin kuitenkin, että Kiinassa on myynnissä tarvikkeena sellainen sumuvaloyksikkö, jossa on ylhäällä leveä LED-nauha huomiovalona ja vilkku on viety sumuvalon viereen sen ulkopuolelle. Tuosta LED-nauhasta voisi ehkä tehdä sekventiaalisen, mutta suurempi haaste olisi siinä, että ledit ovat valkoiset. Siispä penkomaan tuon valmistajaa ja heittämään kysymystä siihen suuntaan. Löysin valmistajan ja sain vastauksenkin. Voisivat tehdä tuollaisen valmiin yksikön, jos tilaan niitä vähintään 200 paria. Tämä nyt ei varsinaisesti yllättänyt, mutta tarvetta olisi nyt vain kahdelle, joten en tilaa satakertaista määrää. Toisekseen tuo ei olisi e-hyväksytty valaisin.

Junior Power Timer -liittimet
Lähdin siis tilaamaan tarvikkeita ja sitä varten piti selvittää millaiset liittimet tuolla on polttimoille. Alkuperäisellä vilkulla on irti kierrettävä kanta, jossa on ruiskutussuuttimissakin käytetty Junior Power Timer eli JPT-liitin, joten niitähän kyllä löytyy vaikka lähimmästä varaosaliikkeestä. Käyttämättömän huomiovalon P13W-polttimon liitin on ihan omansa ja siihen tuntui olevan vaikeampaa löytää sopivaa liitintä, muuten kuin marmorilta. Hinta kuitenkin sellainen, että projektin budjetti olisi huvennut jo kahteen liittimeen.
P13/PSX24-jatkojohtosarja
eBay on kuitenkin aarreaitta ja sieltä löytyy vaikka mitä. Tässä tapauksessa sieltä löytyi johtosarja, jossa toisessa päässä on P13W-urosliitin ja toisessa P13W/PSX24W-naarasliitin. Sieltä löytyi myös JPT-liittimiä, joskin tilasin omani 3 Way Componentsilta Englannista, kun hinta ei ollut paha ja toimitusaika vain pari päivää. Lisäksi tarvittiin molemmille vilkuille noin 2x40 cm johtoa, jollaiseksi valitsin silikonikuorista 16AWG*-johtoa, jollaista minulla sattui olemaan valmiina. Näillä tarpeilla saisin siis johdotettua sekä alkuperäisen vilkun että huomiovalon toimimaan yhdessä vilkkuna.

Sitten tarvitaan polttimot ja kuten LED-valokirjoitusten ensimmäisessä osassa todettiin, tarvitaan riittävän tehokkaat, jotta ne näkyvät tarpeeksi hyvin. PY21W:n paikalle tilasin samanlaiset 10:stä Cree R4 XP-E LED-yksilöstä rakennettut polttimot, kuin taaksekin ja löysin samanlaiset myös P13W-polttimon kannalla, joten näistä sai aikaiseksi vilkun, jonka molemmat polttimot näyttävät saman värisiltä ja yhtä kirkkailta. Nämä itselläni olevat polttimot ovat molemmat CANBUS-ledejä, mutta tässä toteutettavassa kytkennässä riittää, että alkuperäisen vilkun paikalle tuleva polttimo on CANBUS-yhteensopiva tai kytkentään voi laittaa rinnalle vastuksen.

Viimeisenä olisi sitten se vaikein eli millainen kytkentä tarvitaan näiden kahden polttimon välille, että ne saadaan syttymään sarjassa pienellä viiveellä ja millainen on sopiva viive. Kanadalaisen Rob Paisleyn nettisivuilta löysin LM555-ajastimella tehdyn viivereleen kytkentäkaavion, josta tosin puuttuvat vastusarvot, mutta eräältä Camaro-foorumilta löytyi siihenkin apua.

eBay tuli taas apuun, sillä olihan ensin varmistettava ettei sieltä löytyisi valmista laitetta tai rakennussarjaa, jolla tuon ulomman eli huomiovalon paikalla olevan vilkun sytyttäisi viiveellä ja kyllähän sieltä löytyi. Prototyyppiä varten tilasin parilla eurolla NE555-piiriiä käyttävän valmiin toteutuksen, jossa käytetään säätövastusta eli potentiometriä, jolloin voisin haarukoida sopivan viiveen ruuvia kääntämällä. Näitä tarvittiin tietenkin kaksi eli yksi molemmille puolille.

NE555-ajastimella toimiva viiverele
Näillä tarpeilla saatiinkin sitten aikaan jo prototyyppitoteutus. Alkuperäisen vilkun paikalla oleva polttimo vilkkuun täysin auton vilkun ohjauksen tahdissa ja sen kytkentää on muutettu vain kytkemällä rinnalle viiverele ja sen takana oleva toinen vilkkupoltin. Jos polttimot eivät ole CANBUS-ledejä, niin tähän kohtaan myös rinnalle tarvittava vastus, jotta auto tunnistaa vilkkupolttimon, muuten vilkku ei saa edessä lainkaan virtaa. Viivereleen ohjauksen jännitesyöttö tulee siis suoraan auton vilkunjohdoilta. Sama +12V, joka menee viivereleen ohjaukselle, menee myös releellä ohjattavaksi ja -12V johdosta haarautuu johto toisen vilkkupolttimon liittimen miinusnastalle. Vilkkupolttimon plus-nastalle tulee johto releen kautta. Viivereleen tehtävänä on ohjata releen kytkemistä siten, että kun viivereleelle tulee virta, se odottaa säätövastuksella säädetyn ajan ja kytkee sen jälkeen releen, jolloin toinen vilkkupolttimo syttyy. Kun auton johtosarjasta vilkkupolttimolle tuleva jännite laskee nollaan, kytkeytyy viiverele automaattisesti pois päältä ja viiveen tila resetoituu.

Perustavana ajatuksena oli helppo asennus ja tarvittaessa helppo irrotus ja johtosarjasta tulikin sellainen, että kun polttimot on asennettu paikalleen, niin riittää että irrotetaan kummankin polttimon kannasta auton johtosarjan liitin. Alkuperäiseen vilkun johtoon liitetään tämä uusi sekventiaalivilkun johtosarja, jonka JPT-liitin kytketään vilkun polttimon pohjan JPT-liittimeen. P13W-polttimon kantaan kytketään johtosarjan P13/PSX24-liitin, joka ainakin itselläni on hieman löysä lukittumaan, mutta kun lukittuu, niin tuntuu kuitenkin pysyvän hyvin paikallaan. Tässä kohtaa on myös syytä huomioida oman auton johtosarjan napaisuus. Hehkulankapolttimolle sillä ei ole mitään väliä, mutta LED-polttimolle on. Omassa autossani vilkkupolttimolle tuli +12V kannan runkoon ja -12V lampun kannan päässä olevaan napaan ja siksi jouduin tekemään tähän lisäjohtosarjaan muokkauksen, jossa auton johtosarjaan kytkettävän JPT-urosliittimen johtimet on käännetty ristiin, jotta sain käännettyä napaisuuden LED-polttimoille sopivaksi.

Valmis sekventiaalivilkun johtosarja polttimoineen
Oikealla puolella ei ole liikoja tiloja pujotella johtoa liittimineen, mutta kun varovasti ja kärsivällisesti tuon tekee, niin kyllä sieltä paikka löytyy. Vasemmalla puolella taas ainakin omassa autossani on Webasto sijoitettu siten, että johtoja on hieman kahlittava nippusiteillä, etteivät osu esimerkiksi Webaston pakoputkeen, joka saattaa joskus olla kuumakin.

Muuten asennus lähtee siitä että auton etupää nostetaan pukeille, renkaat irti ja pois, sisälokareiden etuosat pois ja etuhelman alla oleva muovilevy otetaan pois. Tämä viimeinen voi olla vähän hankala ja se on sen verran taipuisaa sorttia, että riittää kun pudottaa sen alas auton molemmista kulmista, niin pääsee jo asentamaan vilkun polttimon ja johtosarjan liittimineen. Jostain syystä ainakin itselläni on auton omassa johtosarjassa vasemman puolen vilkulle tuleva johto kovin jämptin mittainen ja jouduin vähän apuvälineitä käyttämään, että näin kytkeä liittimen johtosarjaan paikalleen. Se kun on helpompi kytkeä kiinteästi paikallaan olevaan vilkunpohjaan, kuin irrallaan roikkuvaan JPT-liittimeen.

Viimeiseksi tehtäväksi jää vilkun säätäminen niin, että viive on sopiva. Toki olin tehnyt alustavan säädön jo johtosarjan ollessa irrallaan, mutta paikalleen asennettuna tein vielä lopullisen säädön siten että hätävilkkutoiminnolla molemmat puolet toimivat samaan tahtiin. Koska tämä on vähän haasteellinen vaihe, niin käytin ajastuksessa apuna puhelimeni videokameratoimintoa, joka ottaa 240 kuvaa sekunnissa ja tarkistin videolta, että säädöt ovat tuolla tarkkuudella identtiset. Tässä vaiheessa itselleni tuli vielä yllätys eli tämän halvan viivereleen säätö muuttuu jännitteen muuttuessa, joten kun olin säätänyt viiveen sopivaksi auton ollessa pois käynnistä ei viive ollutkaan sopiva kun auton käynnisti. Tuolloin ulompi vilkku ei joko syttynyt lainkaan tai vilahti todella lyhyesti. Viive siis kasvaa jännitteen noustessa. Lopullinen säätö kannattaa siis tehdä auton ollessa käynnissä tai käyttää jotain laadukkaampaa ratkaisua viivereleenä.

 

Aina voi tietysti toteuttaa itse paremman kytkennän, jos osaamista löytyy. Viiverele kannattaa toki suojata jotenkin ettei se nyt ihan tuollaisenaan heilu siellä etukulmassa. Itse olen tähän toteutukseen siinä määrin tyytyväinen, että seuraavaksi olisi tarkoitus saada rele korvattua puolijohdepohjaisella ratkaisulla, jolla saisi ne kaksi pientä itseäni vaivaavaa asiaa tuosta pois. Ensimmäinen on itse rele, josta tietenkin kuuluu naksuva ääni ja toinen on jännitteen mukaan muuttuva viive. Lisäksi prototyypistäni puuttuu vielä sulake ja tarkoitus olisi laittaa ennen viiverelettä johtosarjaan 1 A sulake, jonka tehtävä on hajota lähinnä siinä tapauksessa, että viiverele jostain syystä joutuisi oikosulkuun tai alkaisi käyttää kovasti liikaa virtaa.

Jokunen kysymys on tullut myös kytkennän laillisuudesta. Itse sekventiaalitoiminnossa ei pitäisi olla mitään hyväksyntäongelmaa. Valaisin itsessään on e-hyväksytty vilkuksi, mutta saako huomiovalon paikkaa käyttää vilkkuna ja missä dokumentissa on määritelty mikä paikka tuossa valoyksikössä on mikäkin valo. Se on selvää, että LED-polttimot eivät ole e-hyväksyttyjä, eivätkä siten tieliikennelaillisia. Katsastusta varten voi vähän etukäteen raottaa sisälokareita molemmilta puolilta ja nyppäistä P13W-kannasta liittimen irti, jolloin vilkun toiminta ei LED-polttimoa lukuun ottamatta poikkea mitenkään vakiosta.

Tarvikkeet:
  • 2 kpl BAU15s-kantaisia 50W Cree CANBUS-ledejä (32,57 €)
  • 2 kpl P13W-kantaisia 50W Cree CANBUS-ledejä (CANBUS-yhteensopivuus ei välttämätön) (22,31 €)
  • 2 kpl NE555-ohjattuja viivereleitä (2,95 €) tai vastaavia, jotka kestävät 12V ja 1A kuorman
  • Noin 80-100 cm taipuisaa johtoa mustalla ja punaisella suojakuorella (omasta varastosta)
  • 2 kpl JPT-uros- ja naarasliittimiä (kuori, nastat, tiivisteet) (20,77 €)
  • 2 kpl P13-naarasliittimiä tai käyttämäni kaltainen jatkojohtosarja (11,76 €), josta käytin myös johdot
Kustannukset tälle toteutukselle olivat yhteensä noin 90 € ja muutama tunti pähkäilyä.

Niin ja se P13-johtosarjan urosliitin löysi paikkansa auton alkuperäisen johtosarjan vapaaksi jääneestä liittimestä. Jos tuo suojaisi auton liitintä hapettumiselta ja likaantumiselta paremmin kuin liitin irrallaan.

16AWG = 1,3 mm2
Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä