torstai 13. elokuuta 2015



Joskus sitä tuntee itsensä todella tyhmäksi ja tämä oli kyllä sellainen tilanne, kun tajusin tai oikeammin muistin, että renkaan kyljessähän on jenkkimarkkinoita varten merkinnät sen kulumis-, pito- ja lämpötilaluokista. Siis treadwear-indeksihän kertoo miten hyvin rengas kestää kulutusta. Mitä pienempi luku, sen huonompi kulutuskesto, joskin yleensä sitten vastaavasti parempi pito. Pidosta kertoo myös traction-luokitus ja nopeuskestosta temperature-luokitus.

Ovat kehuneet Goodyear EfficientGrip ja EfficientGrip Performance -renkaita kulutusta kestäviksi. Vertailun vuoksi niillä on treadwear-indeksi 340, kun minulla autossani olevissa Eagle F1 Assymmetric 2 -renkaissa tuo arvo on 240.  Mitä tuosta sitten voi päätellä muuta kuin että sama valmistaja ja noin paljon eroa eli valmistajan mielestä nuo Eagle F1 A2:t kestävät varsin merkittävästi huonommin kuin kuin EfficientGripit.

Treadwear-indeksiä on arvosteltu siitä, että valmistajat kikkailevat sillä, eikä eri valmistajien renkaita voi verrata keskenään sen arvon perusteella. Kaikkien väitteiden mukaan ei voi verrata edes saman valmistajan renkaita keskenään. Jotain suuntaa se kuitenkin antaa. NHTSA eli jenkkien Trafi pitää listaa sikäläisillä markkinoilla olevista renkaista ja niiden treadwear, traction ja temperature -arvoista.  Valitettavasti vastaavaa listaa ei ole EU:ssa myytävistä renkaista, eihän tosin EU:n viranomaisia tuollainen pikkuseikka kuin kuluminen edes kiinnosta.

Edellisen rengaspäivityksen jälkeen eli tasan kolmessa kuukaudessa on tullut noin 2800 km ajettua, siihen kun mittasin eturenkaiden kuvion syvyyden viimeksi. Eroa edelliseen mittaukseen oli 0,3 mm. Tuohan olisi jopa ihan kohtuullista, tosin onhan asfaltitkin tasoittuneet ja viimeaikoina on saanut aika paljon ajella aivan uudella asfaltilla. Sillä on väistämättä vaikutus renkaiden kulumiseen. Henkisesti olen kuitenkin valmistautunut siihen, että ensi kaudelle ostetaan uudet renkaat, nämä on siihen mennessä nähty.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti

Tilaa RSS-syöte Seuraa minua Twitterissä